Saker som påverkar mig

Jag vet inte om det har blivit värre sen jag började plugga till förskollärare eller om jag alltid varit sådan;) Men just kan jag gå runt och störa mig på människor som inte tänker på sina barn i första hand och på skit regeringar som hittar på massa skit införanden i skolan. Idag står det på aftonbladet om nationella prov i årskurs tre och jag kan inte annat än att vilja avsätta denna regering och det fort som fan;) Nationella prov i årskurs tre, jag tyckte det satte press på en i trean på gymnasiet, tänkte då vilken press det sätter på en människa som är 9-10år. Visst det kanske är bra för att upptäcka barn som har det svårt i skolan, men jag tror inte det behövs ett prov, jag tror att om man är uppmärksam som lärare så märker man det ändå. Så lägg mer krut på att utbilda ordentliga lärare istället! Lärare som tar en seriöst och gillar sitt yrke, som lärare har man ett ofantligt viktigt yrke och där kan man ställa krav. Kanske borde man fundera på att bli politiker, just nu börjar jag nämligen bli orolig för vad dessa borgare tänker hitta på här näst! Nej ni hade jag makten skulle det inte vara någon borgerlig regering, det är något som är säkert!

Kommentarer
Postat av: Ludd3

Att tro att alla lärare uppmärksammar 30-35 elevers små problem i alla ämnen är att tänka orealistiskt.



NP i trean är bra, så får alla inbladade en bra överblick.



Du skrev även (på blondinbella.se) att det är för tidigt att välja jobb när man är 15-16 år, vilket också är helt fel. Har man pluggat i 9 år så vet man vad som intresserar än, och har god kunskap för att välja gymnasie. Därefter kan man diskutera yrken med skolan, vägledare och kompisar. Gymnasiet förbereder väldigt bra, och efter 3 år har väldigt många bestämt sitt framtida yrke.

2008-06-03 @ 15:26:40
Postat av: maria da king

Indeed :D Jag håller med dig. Nationella prov är helt värdelösa. De visar inte ett skit utan sätter bara en jävla massa onödig press. En duktig lärare kan se vilka elever som behöver stöd utan ett resultat på ett prov. Och grejen är att är man dålig på nåt då så kommer man alltid vara det. Grejen är också att lärarna vill att barnen ska prestera en jävla massa på papper för då kan de sitta på arslet och fika istället för att vara uppmärksamma. Haha, det är bekvämt för dem ;)



Och angående Ludd3's kommentar om att man kan välja yrke när man är 15. Bite me! Gymnasiet är ett skämt och bortkastad tid för säkert väldigt många för det är sista terminen man inser att man inte har behörighet för det man verkligen vill utbilda sig till och då måste gå på komvux några år innan man kan börja på högskola. Varför inte köra natur bara, alla får behörighet till högskola och då är de flesta redo för val av yrke. Woho. Världens bästa idé. ^^



Snart kommer du hem :D

2008-06-03 @ 20:19:41
URL: http://silverfuck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0